Dec.

GENEBA ACQUIRES OVER 60,000M² OF LIGHT INDUSTRIAL REAL ESTATE IN GERMANY

Lange termijn huurovereenkomsten met DSV Solutions, Dachser en Volkswagen

Amsterdam - Geneba Properties N.V. (“Geneba”) koopt in Duitsland twee nieuwe gebouwen aan met een totaal verhuurbaar oppervlak van ruim 60.000m². De gebouwen in Vaihingen an der Enz en Isenbüttel zijn verhuurd aan respectievelijk DSV Solutions, Dachser en Volkswagen AG.

In Vaihingen verwerft Geneba een recentelijk ontwikkeld, kwalitatief hoogstaand object van 44.456m², dat voor lange termijn is verhuurd aan twee multinationals in de logistieke sector. Het grootste gedeelte van het gebouw is verhuurd aan DSV Solutions GmbH & Co. KG, dat onderdeel uit maakt van DSV, een mondiale leverancier van transport- en logistieke oplossingen. DSV faciliteert Techtronic Industries (“TTI”) EMEA dat er haar Europese distributiecentrum gevestigd heeft. De tweede huurder van de locatie in Vaihingen is Dachser GmbH & Co. KG, eveneens een van de leidende logistieke dienstverleners in Europa. Zij hebben op de locatie in Vaihingen het Europese distributiecentrum voor Tesa AG gevestigd, marktleider van zelfklevend materialen. De acquisitie van het Vaihingen vastgoed is mede mogelijk gemaakt door de Bayerische Landesbank (Düsseldorf) als enige senior financier.

In Isenbüttel verwerft Geneba een recent ontwikkeld, kwalitatief hoogwaardig logistiek en licht industrieel gebouw, dat geheel is verhuurd aan Volkswagen AG voor de lange termijn. De op- en overslag locatie van 15.588m² wordt gebruikt voor de toelevering van technische onderdelen aan de productielocatie van Volkswagen in Wolfsburg. Volkswagen AG is onderdeel van Volkswagen Group, een van ‘s werelds meest toonaangevende autofabrikanten en de grootste autoproducent in Europa. Het bedrijf zal de locatie in Isenbüttel gebruiken voor de productie en toelevering van assen voor de Golf-, Sportsvan- en Touranmodellen van Volkswagen. Het gebouw is ontwikkeld naar de operationele behoeften van Volkswagen. De acquisitie is mede mogelijk gemaakt door Deutsche Hypo, Hannover, als senior financier.

De acquisities in Duitsland zijn in lijn met de strategie van Geneba om het portfolio te verbeteren en te laten groeien tot een meer gediversifieerd en omvangrijker portfolio. In de uitrol van deze strategie investeert de onderneming in commercieel onroerend goed – logistieke en licht industriële gebouwen – die de belangrijkste industrieën van de Nederlandse, Duitse en Scandinavische economieën, zoals de auto- en andere maak-, high-tech-, energie-, pharma-, bouwkundige en logistieke industrieën dienen.

Wulf Meinel, CEO van Geneba over de acquisities: “Deze aankopen zijn een belangrijke stap in de uitvoering van onze strategie. Wij zijn er van overtuigd dat de onderliggende economische fundamenten in Duitsland gezond en stabiel zijn, en de gebouwen zijn van uitstekende kwaliteit. De onderliggende bedrijfsactiviteiten van Volkswagen, DSV en Dachser zijn gezond met solide perspectief. Met de toevoeging van deze gebouwen aan ons portfolio, verbeteren we de diversiteit van het huurdersbestand en het portfolio.”

Vaihingen an der Enz
De Otto Hahnstrasse 10, een terrein van 71.535 m², is centraal gelegen in Vaihingen an der Enz, dat is gelegen tussen Stuttgart en Heilbronn in zuidwest Duitsland, een van de meest welvarende regio’s in het land. Het kwalitatief hoogwaardige gebouw werd ontwikkeld door Greenfield Development in samenwerking met Deutsche Lagerhaus en werd begin 2014 opgeleverd. Vastgoedontwikkelaar Greenfield Development behoudt een minderheidsaandeel en wordt verantwoordelijk voor het toekomstig vastgoed management. Het gebouw heeft een totaal verhuurbaar oppervlak van 44.456m², waarvan DSV 30.539m² en Dachser 13.917m² huren. De locatie is uitstekend aangesloten op het snelwegnetwerk.

Isenbüttel
Het gebouw is gelegen aan Am Krainhop in Isenbüttel, een kleine gemeente op ongeveer 14 km afstand van Wolfsburg, 20 km van Braunschweig en 80 km van Hannover. Het 35.308m² grote terrein heeft een verhuurbaar oppervlak van 15.588m² (excl. open ruimte). De locatie werd ontwikkeld door LogProject Development GmbH en eind 2014 opgeleverd. Het heeft laad- en los faciliteiten voor ca. 8 vrachtwagens aan beide zijden van het grote gedeelte. Het gebouw bestaat uit een logistieke hal en een kantoorruimte. De locatie is uitstekend aangesloten op het snelwegnetwerk.

Geneba Properties N.V. is een Europese commerciële vastgoedonderneming, opgericht in 2013 en gevestigd in Amsterdam. Het bedrijf beheert een vastgoedportfolio dat bestaat uit commercieel vastgoed dat is verhuurd voor de lange termijn in Duitsland, Nederland en de drie Baltische staten.

De nadruk van Geneba’s investeringen ligt op commerciële vastgoedobjecten die voor de huurders dienen als operationele basis. De belangrijkste activiteiten zijn logistieke en licht industriële gebouwen alsmede kantorengebouwen in Duitsland, Nederland, en Scandinavië. Geneba’s aandelen worden verhandeld op NPEX. Geneba valt onder het toezicht van de Nederlandse Autoriteit Financiële Markten (AFM).

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.